Mor og datter trening – fullkroppsøkt

Jeg er så utrolig stolt over mamma som er kommet i gang med styrketrening. Vi trener også sammen innimellom, det er både kjempe koselig og hun lærer litt og litt mer for hver gang! La ut video av hele økten på instagram i går, men tenkte jeg kunne legge den ut her også 🙂

Slik så økta ut:

  • Clean & jerk med hantel, 3*12 reps (annenhver arm, 6 reps hver arm)
  • Step ups, 3*8 reps
  • Benkpress med hantler, 3*10 reps
  • Enarms roing, 3*10 reps
  • Leg extension, 2*8 reps + ett dropsett til slutt!

Økta besto altså kun av disse fem øvelsene, men man får tatt godt gjennom hele kroppen! Vi varmet opp på mølla og med dynamisk tøying. Etter oppvarminga tok økta akkurat en time 🙂

cd72bb38-5b2a-4158-8c44-0a223d5d5835

a51db739-d8dd-4bab-bc4d-f094662e4377

eb7eb903-f136-4979-9af2-13c5cd629027

Reklamer

Trening fram mot hinderløp – slik legger jeg opp treningen nå

Hei folkens!

Dere som har fulgt meg en stund vet at jeg har løpt Toughest hinderløpet to ganger. Det ga virkelig mersmak, til tross for at jeg aldri har likt å løpe. Tenkte derfor at jeg skal sammenfatte min erfaring og bruke kunnskapen min til å komme med litt tips til hvordan det er lurt å trene for å forberede seg til hinderløp 😀

img_5065

Hinderløp har to faktorer, både løpingen og om hindrene.

Først litt om løping og kondisjon, for det er utrolig viktig. Mange hinderløp er rundt 8 km, noen mer og noen mindre. Kondisjon er derfor viktig å trene, og det kan være lurt å bli vant til å løpe i skogen/i skogsløyper. Anbefaler en blanding av intervaller og langkjøring. Intervaller er det mest effektive for å øke kondisjonen, men kroppen må også bli vant til å holde en jevn intensitet. Spesifikt for Toughest anbefaler jeg også å trene i motbakker, f.eks. bakkeløp eller trening i trapper. Er man lite trent i det (slik jeg jeg er!) får man lett melkesyre i bakkene, og det både sinker tiden din og man må kanskje bruke litt tid på å hente seg inn etter opphopning av melkesyre.

Så kan man nevne litt om hindrene underveis, og hvordan man kan trene rettet mot å klare dem. Eksempler på hindre er ulike former for klatring, hopping over ulike ting og krabbing. Må si at en god del av utfordringene har en komponent som krever god grepsstyrke. Det å trene på å slenge seg og kunne klare å holde seg fast er lurt å jobbe med. Eksempel her er å finne en tuftepark eller et sted med monkeybars og trene der. Man kan rett og slett slenge seg over slike monkeybars, henge i noe så lenge som mulig, slippe annenhver arm mens du henger osv. Bare kreativiteten som setter stopper! I tillegg til grepstrening har jeg lagt inn noe spensttrening, og trening av kjernemuskulaturen som kan være en fordel ved krabbingen.

Personlig er min svakhet kondisjon og at jeg fort får melkesyre i beina. Selv om jeg liker best å trene styrketrening skal fokuset mitt ligge på kondisjon og litt alternativ styrketrening som inneholder de faktorene jeg har nevnt over. Jeg gleder meg til å forbedre tiden på Toughest og mest sannsynlig delta på flere andre hinderløp også!

img_5094

Endelig sterkere i knebøy! Ny PR!

Hei folkens!

De som har fulgt med her har nok fått med seg at knebøy har vært hat-øvelse nr 1 for meg lenge. Men jeg har jobbet hardt over et par måneder med knebøy oftere, flere sett og tyngre og tyngre vekt. Og 29 januar (ja, har vært litt dårlig på å oppdatere de siste ukene!) tok jeg endelig ny PR!

ec34e7ca-87f3-4132-b5de-37f92021af79

Fra å så vidt klare et par repetisjoner på 60 kg for noen måneder siden tok jeg 82,5 kg! Skal ikke påstå at knebøy ikke gjør meg frustrert til tider og at det ikke er en favorittsøvelse, men litt mestringsfølelse har jeg nå fått! Jeg hadde som mål å nå 80 kg innen kort tid etter nyttår, så jeg er veldig fornøyd. Så klart er ikke dette mye eller tungt om man sammenligner med så mange andre sterke jenter… Men det gjelder å prøve å utvikle seg uten å prøve å sammenligne seg for mye med andre. Det er alltid noen sterkere og flinkere, men vær stolt av deg selv for det du klarer og at du faktisk utvikler deg! Ble visst en liten peptalk det her også, kun fordi jeg har kjent litt på det selv i denne øvelsen tidligere…

Fokuset blir nå litt annerledes fremover, skal jobbe mer med kondisjonen og kun prøve å opprettholde styrken med fullkroppsøkter. Dette er fordi våren og sommeren nærmer seg, og hvis jeg skal løpe flere hinderløp trenger jeg litt bedre kondis!

Håper dere har en strålende helg 😀

Hvordan bli sterkere i benkpress

Hei folkens!

Har progresjonen i benkpress stått litt stille og du ønsker å bli sterkere? Her kommer litt nyttig informasjon og noen tips til hva du kan gjøre for å forhåpentligvis få fart på fremgangen igjen 🙂

Benkpress er jo en øvelse der bryst og triceps er musklene som gjør tyngste delen av jobben. En kjempe god øvelse som krever teknikk om man skal bli sterk i den. Få eventuelt hjelp fra en som er dyktig på det, f.eks. en pt. Det er også flere online coacher (inkludert meg selv) som tar imot videoer for å rette på teknikk.

Først og fremst er det viktig å kjøre øvelsen ofte nok. Man må trene på det man skal bli god på, og en gang i uka er ikke nok. Kjør øvelsen minst to ganger i uka!

Når det gjelder repetisjoner anbefales det å kjøre få repetisjoner om man skal bli sterkere, så å trene med 10-15 repetisjoner er ikke det mest optimale. Noe som også er viktig er å variere antall repetisjoner og tyngde innimellom. Kroppen blir fort vant til en viss belastning og den trenger variasjon i belastning for å få maksimert fremgang. Kjør derfor mest av få repetisjoner (1-5) og innimellom kjør økter med flere repetisjoner (6-12).

Siste tips er å variere med ulike varianter av øvelsene. Du kan kjøre med stopp av stangen nede på brystet, eller ulik bredde på grepet ditt. Studier viser at å trene eksplosivt er effektivt å forbedre styrke. Så det er veldig lurt å legge inn lettere eksplosive løft også. Kjør da lettere vekt, før stangen normalt tempo/kontrollert ned til brystet og eksplosivt/raskt opp igjen.

Siste tips er å kjøre andre øvelser som styrker brystet og tricepsen. Faktisk viser EMG studier at decline benkpress (liggende i «nedoverbakke») har best rekruttering av muskelfibre i brystet, den er nok litt undervurdert av mange!

Bruker du disse tipsene vil du nok få god fremgang! Er du usikker på hvordan du skal legge opp treningen for å nå et mål kan det også være lurt å kontakte en som har peiling. Jeg tilbyr online coaching og oppsett av personlig tilpasset treningsprogram. Send meg en e-post på lenehelgesen@outlook.com om du ønsker informasjon om det 😊

#reklame for meg selv på slutten der ✌🏻

Boostbox – månedlig motivasjonsboost til treningen

#reklame

Nå i desember var jeg så heldig og få sponset en boks fra Boostbox! Må si det er et genialt konsept altså. Man får en pakke hver måned med treningsrelatert innhold, enten klær, spiselig/drikkelige ting eller treningsutstyr.

I desemberboksen fikk man en digg og varm hals, juleshaker fra bodylab, triggerpunktball, muskelkrem, vegansk proteinbar og en fotmaske. Boksen het relax and restore, så fokuset var på egenpleie.

Mine favorittprodukter er definitivt halsen som dere ser på bildene over og triggerpunktballen! La ut et klipp på Instagram der jeg viser eksempel på hvordan man kan bruke triggerpunktballen. Under er er bilde med kryss på steder som er fine steder å bruke den for å løsne opp muskelspenninger. Både på siden mellom nakken og skulderen, korsryggen, sete og under foten er steder det kan være stramt og stivt!

Boostbox får du bestilt på nettsiden deres HER, til kun 289 kr per måned + frakt på 75 kr 😄

Min nyttårsaften og styrkeøkt for overkroppen

Nyttårsaften var en ganske rolig kveld for min del, sliten etter jobbhelg og skulle jobbe i dag også. Det ble kalkunmiddag med svigers på kvelden og ingen alkohol.

Som vanlig trente vi på nyttårsaften, tok økta litt utpå dagen fordi da er det som regel færre folk. Det ble en overkroppsøkt på meg tenkte jeg kunne dele den med dere 😊

A1. Benkpress med stopp, 5*5 reps

B1. Nedtrekk, 3*8 reps

B2. Pecdec apparat, 3*8 reps

C1. Roing i ringer, 3*10 reps

D1. Arnoldpress, 3*8 reps

E1. Franskpress med hantler, 3*8 reps

E2. Bicepscurl med hantler, 3*10 reps

Det ble en ganske god økt og den anbefales! Litt bilder fra økta under her 👇🏻

Og til slutt et super vakkert løftetryne siste repetisjon av arnoldpressen! Flott vinkel og uttrykk altså 😂

Nyttårsforsetter og mål for 2019

Hei folkens og godt nyttår!

2018 har vært en rolig periode for bloggen, har rett og slett ikke fokusert på å legge ut noe særlig her. Får se om 2019 blir litt bedre 🙂

Nyttårsforsetter er noe jeg har lagt fra meg for lengst, og det er ikke noe annerledes i år. Jeg har derimot noen mål for 2019 og ting jeg vil prøve å fokusere på. Her er ting jeg skal prøve å jobbe med:

Fortsette å jobbe med styrken i knebøy. Har jo jobbet intenst med å bli mer glad i knebøy (fortsatt hatøvelse nr1 ja!), og øke styrken der. Maksen nå er 75 kg, og hadde vært kult å klare tresifret i løpet av året! Et ganske hårete mål, men…

Jeg vil og løpe hinderløp igjen, toughest som jeg har løpt to ganger før og mulig prøve noen andre også! Skal prøve å forbedre tiden fra 2018 👊🏻

Jeg ønsker også å være mer ute i naturen. Er jo veldig glad i det, men med mye jobb blir det ofte bortprioritert for treningssenter og andre ting når jeg først har fri.

Ellers skal jeg fortsette med gode treningsrutiner, være snill og grei, og jobbe mot mine langsiktige mål og drømmer!

Har du noen nyttårsforsetter eller mål for 2019? 😊

Ny ambassadør for ICANIWILL – rabattkode

Woho, det her er ganske kult!

#reklame

Fikk nå for litt siden en forespørsel om jeg kunne tenke meg å være ambassadør for treningsmerket I can I will. Det er et merke fra Sverige som nå har fått egen nettbutikk i Norge også. De har kjempe kule klær og jeg har nå fått første pakke med klær!

Og fordi jeg er ambassadør får jeg dele ut en rabattkode til dere fine folk som følger meg! Koden «LENEH15» gir dere 15% på nettbutikken 🙌🏻💕

14229346-c5cd-449d-9ad2-52af6c4a31d6

c2b711f7-0589-4a7e-a3f1-cb241b01d4cd

cdd6e897-51fe-4764-ba19-cce9f45db2ee

Til nå har jeg virkelig forelsket meg i denne seamless serien! Så stilig med mesh detaljer og tightsen sitter som støpt under trening. Trengte ikke å dra opp tightsen en eneste gang under trening, noe jeg vanligvis må med de fleste tights. Den er heller ikke gjennomsiktig 👍🏻

Tightsen finner du HER!
Genseren finner du HER!

Kommer tilbake med tilbakemelding når jeg har prøvd de andre klærne 😄 Hittil er jeg veldig fornøyd og kan virkelig anbefale det!

Overkroppsøkt med supersett

Hei folkens!

Mens jeg sitter her og er syk tenkte jeg å dele en overkroppsøkt jeg hadde forrige uke. Delte den på instastory, men her kommer den for de som ikke følger med der 😊✌🏻

A1. Benkpress, 5*4 reps
A2. Pullups, 5*3-6 reps (med/uten vekt)
B1. Hantelroing, 3*8 reps
B2. Triceps overheadpress (i kabel), 3*12 reps
C1. Skråbenk, 3*10 reps
C2. Bicepscurl, 3*8 reps

Det var altså en effektiv og kort økt, da jeg trente før jobb. Supersett gjør at økten blir mer effektiv, og er genialt om man ikke ønsker/kan være så lenge på gymmet. Hadde jeg hatt tid hadde jeg nok lagt til et supersett for skuldrene også, for eksempel skulderpress og sidehev. Et par bilder under:

Prøv økta da vel, og tagg meg gjerne om du gjør det! Eventuelt sleng igjen en kommentar under 😄

Gårsdagens fullkroppsøkt + ny PR i markløft!

Hei folkens!

Gårsdagens økt var knallgod, så tenkte å dele den med dere her. Jeg må også skryte litt av meg selv, da jeg dro opp 105 kg i markløft! Har jobbet målrettet mot å øke i baseøvelsene, og da er det gøy når man får resultater. Gammel PR var 100 kg, og nå er neste mål 110 kg 😄

Gårsdagens økt var en fullkroppsøkt med hovedfokus på bein og rygg. Slik så økta ut:

– Markløft, jobbe seg opp til 6 tunge sett 1-5 reps

– Pullups, 4 sett 3-6 reps (jeg tok med ekstra vekt)

– Dips, 3 sett 8 reps

– Enarms roing i maskin, 3 sett 10 reps

– Leg extension ett ben, 3 sett 8 reps

– Bicepscurl, 3 sett 10 reps

– Supersett for rumpe:
– Sidesteg med strikk, 3 sett 10 steg hver vei
– Airsquats med strikk, 3 sett 15 reps

Her kommer litt bilder fra øvelsene, litt dårlig kvalitet fordi det er screenshots fra video. Du finner videoene på min Instagram @lene_helgesen 😊

Tightsen er sponset fra beyond feminine, og litt egenreklame for meg selv på t-skjorta!

#reklame