Rygg og bicepsøkt – YouTube video

Hei dere, long time no see (or write..?)!

Forrige uke postet jeg en youtubevideo av en økt på Muskelklinikken, mitt nye arbeidssted 😀 Jeg har nemlig byttet arbeidssted og jobber nå selvstendig som fysioterapeut på Muskelklinikken i Oslo sentrum. Jeg er veldig fornøyd med det og er klar for nye utfordringer der, og å utvikle meg til å bli en enda bedre terapeut! Kan skrive mer om det i et eget innlegg.

Uansett, her kommer videoen. Jeg har filmet hele økta, pluss hvordan jeg spesifikt varmer opp til markløft. Dette er første del av et tresplittprogram jeg kjører for tiden, så følg med for del 2 og 3 etterhvert. Håper dere liker den, legg gjerne igjen en kommentar enten her eller på YouTube, og følg gjerne kanalen min der 😀

Husk at jeg setter opp personlig tilpassede treningsprogram som online coach, bare å ta kontakt om du ønsker mer informasjon om det. En fysioterapeut har så mye kunnskap om trening, skadeforebygging, skader, hensiktsmessige øvelser og hvordan du bør legge opp et program for å nå dine mål. Jeg ønsker å hjelpe deg å nå dine mål, ikke nøl med å ta kontakt om du har noen spørsmål rundt det. Send meg en post på lenehelgesen@outlook.com om du ønsker mer informasjon 🙂

Denne posten inneholder reklame for egen jobb

Dagens raske legday – det enkle er ofte det beste

Hei dere! Titter raskt innom for å dele dagens raske treningsøkt 😄

Jeg ser ofte mange legge ut avanserte økter, med mange og kreative øvelser. Og det er ikke noe galt i det, for man må variere i øvelser for å få progresjon over tid. Samtidig ser jeg mange øvelser som ikke er helt hensiktsmessige eller gode… Og det er jo sånn at det enkle er ofte det beste, så det er lurt å gå litt back to basic innimellom!

Dagens økt skulle være effektiv, samtidig som at beina skulle få kjørt seg. Var totalt på treningsstudio i 50 minutter, og beina var ganske skjelvne når jeg dro! Slik så økta ut:

Oppvarming: Dynamisk tøyning og 2 sett lett knebøy

– Knebøy: 5 sett, 5-6 reps

– Box jumps: 3 sett, 3-8 reps

– Gående utfall: 3 sett, 20 skritt

Måtte sjekke om jeg fortsatt klarte å hoppe opp på høyeste siden på kassa! Brukte nemlig lang tid på å tørre det i fjor 🙈

As easy as that!

Youtubevideo med trening til toughest 2019

Hei dere!

For litt siden filmet jeg en økt rettet mot toughest, hinderløpet jeg skal løpe for tredje gang nå. Målet er å slå tiden fra i fjor, du kan lese mer om hvordan det gikk da i innlegget HER 😀

Her kommer videoen, beskrivelse av økta ligger under videoen!

  • 4×4 minutter intervaller (10 min oppvarming og 2-3 minutter gange mellom intervalldragene
  • Knebøy, 3*8 reps
  • Pullups, 3*6 reps
  • Beinfinisher AMRAP 15 min (så mange repetisjoner du klarer på 15 minutter): 5+5 enarms thruster, 10 utfall, 10 knebøy med hopp, 10 kettlebellswing
  • Grepsstyrke, henge i en og en arm, 2 sett

Blir forresten veldig glad om du vil abonnere på youtubekanalen min og like videoene der 😀

Første tur med SUP brett!

Hei dere!

I helgen var jeg en kort tur på hytta. Hadde som mål å prøve SUP brett, dere har vel sett de brettene folk står å padler på? Det så jo skikkelig nice ut, så jeg søkte rundt på nettet om det var noen steder med utleie. Fikk tips om BUA som låner ut sportsutstyr gratis, og gjett om jeg fikk tak i et da!

Det begynte å regne når jeg kom opp lørdagen, og var kun 17 grader. Men dette skulle jeg gjøre, hadde jo tross alt fått låne med et brett! Det begynte med at jeg jobbet for å få pumpet opp brettet (for de er nemlig oppblåsbare!), og da jeg trakk ut pumpa føyk all lufta ut… Jeg hadde nemlig ikke tenkt på å lukke ventilen før jeg begynte 😂

Fikk omsider nok luft i og kom meg på brettet. Begynte på knærne før jeg turte å reise meg. Det føltes litt ustabilt i starten, men det skal mye til for å falle av altså! Står man stille er det veldig stødig, så dette er noe de fleste skal klare 😄

Dette bilde ble postet på Instagram, og da hadde jeg begynt å få litt kontroll. Gadd ikke være ute så lenge fordi det regnet og var litt kaldt da. Men på bildet under ser man første forsøk på å stå på knærne, tror blikket avslører at jeg var litt usikker 🙈

Selv om det ikke ble lange prøveturen er det absolutt noe jeg skal gjøre igjen! Anbefaler også flere å prøve, er ikke så vanskelig og ikke noe å være redd for 😄🙌🏻

Ideal of Sweden deksel – rabattkode

Reklame

Hei folkens!

I postkasse forrige uke lå et mobildeksel fra Ideal of Sweeden! Har siklet på dekslene derfra tidligere, for de har så mange fine design 😍 Jeg gikk for en hvit marmor type med gull detaljer!

Tenkte jeg skulle tipse dere om sommersalget de har nå, kjøper du et deksel får du med et deksel gratis! Du får altså to stk for prisen av en 😄 Link til nettbutikken finner du HER 👍🏻

Leser du dette etter kampanjen har gått ut kan du bruke koden «ID20-OH597» – den gir hele 20% på kjøp hos dem!

Shape up weekend 2019 – bilder og erfaring

Hei folkens!

Jeg tenkte jeg skulle dele tankene etter shapeup weekend på Vestlia resort forrige helg 😄 Det var mitt første treningsarrangement, og det var en slitsom, men morsom helg!

Jeg må først si at jeg er super stolt av mamma som var så sporty å bli med meg! Hun meldte seg inn på treningsstudio i fjor høst, og vi har trent sammen innimellom siden da. Selv om det var flest unge og mange veldig spreke med på helgen, kjørte hun på og ga gass gjennom alle treningstimene 🙌🏻❤️

Vestlia resort er et supert sted å ha en sånn helg, utrolig fint og koselig!

Helgen besto av 9 arrangerte timer, hvor vi valgte 8 ulike treningstimer og ett foredrag. Det er både yogatimer, danse- og aerobic timer, bootcamptimer, ulike foredrag og diverse andre gruppetimer (vektvest, trening med strikk, crossfitinspirerte økter, løpeøkter osv). Jeg som kun trener styrke (og bare litt kondisjon) på egenhånd merket at det var litt ut av komfortsonen og noe annerledes trening enn jeg er vant til. Men det var kjempe morsomme timer og det er jo artig å prøve litt utenom hva man pleier!

Og for noen energiske og flinke instruktører! Det var ganske bra informasjon i forkant og underveis, vi fikk meldinger om det skjedde endringer på noe og hva som skjedde. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med helgen, eneste kjipe var at vi fikk litt dårlig vær! Ble syk etter helgen, kan godt hende det var den ene timen ute i pøs regnvær med burpees og situps på klissvåt platting…

Slenger ut litt bilder under, med bildekommentarer under 😄👇🏻

Goodiebag er alltid gøy!

Tøff bootcamp på første time med Pia Seeberg!

Meg og mamma fredag kveld! Det var litt livemusikk fredag og arrangert underholdning lørdag. Vi tok en drink, men det virket som om noen festet til sent på kvelden også!

Veldig god mat, buffet til frokost, lunsj og middag. Også var det utdeling av proteinbarer, puddinger og shaker underveis i løpet av helgen 😊

Litt selfies mellom timene ✌🏻

Fikk også mamma til å ta noen bilder av meg i det nye ICANIWILL settet 😍 #reklame

Svette og slitne underveis!

Det var også utdeling av masse premier, jeg vant strikker og triggerpunktball!

Våt, men morsom time med Hanna Sundquist og Lotte Oxholm i regnet! Tøyet var så vått at jeg måtte vrenge det opp etterpå 🙈

Vi fikk litt tid til spa på lørdagen, det gjorde godt!

Screenshot fra shapeup sin instastory dette her, så derfor dårlig kvalitet.

Alt i alt er det absolutt noe som frister til gjentagelse! Både jeg og mamma var fornøyde 😄 Vlogget bittelitt underveis, så får se om jeg får slengt sammen en YouTubevideo når jeg får tid! Abonner gjerne på kanalen min HER 👍🏻

Klar for shapeup weekend

Hei folkens!

Jeg har hatt såå mange gode treningsøkter siste tiden, det er så gøy når man kjenner at styrken sitter og løpingen kjennes litt og litt lettere. Denne uken har jeg tvunget meg til flere dager hvile fra trening, for jeg skal nemlig på shapeup weekend nå til helgen!

Jeg har jo fått mamma til å begynne å trene, og vi skal på shapeup weekend sammen nå. Noe sånt er helt nytt for oss begge, og vi er begge ganske spent. Det blir mange treningstimer iløpet av helgen, men også noe foredrag og sikkert litt sosialt også. Jeg gleder meg, selv om jeg tror noen av gruppetimene blir tunge (med min dårlige kondis 😅)!

Har du vært på noe sånt før?

Jeg tenkte å prøve å lage en youtubevideo av helgen, følg med på YouTubekanalen min for å se 😄 Søk etter Lene Helgesen, så skal det komme opp! Trykker du abonner kan du også velge å få e-post når jeg poster ny video 👍🏻

Nye youtubevideoer

Hei dere!

Stikker innom her for å oppdatere dere litt på de nyeste youtubevideoene jeg har lagt ut! Fant ut at det var veldig lenge siden jeg hadde kommet med et innlegg her, har rett og slett ikke prioritert å blogge i det siste. Men her kommer i hvertfall noe 😀

Siste video jeg la ut handlet om boostbox, jeg fikk nemlig sponset månedens boks fra dem! Det var masse bra innhold, sjekk gjerne ut videoen under her!

Jeg la også ut en video av en gåtur jeg hadde til Knabben tidligere i våres, med en fantastisk utsikt på toppen! Sjekk ut videoen under 🙂

Slenger også med to treningsvlogger når jeg først er i gang, en overkroppsøkt, og en rygg og bicepsøkt. Sjekk dem ut under 😀

Trykk gjerne subscribe på kanalen min, og lik videoene!

0626e628-3058-4fe6-a2e7-2683cccf0aac

Mor og datter trening – fullkroppsøkt

Jeg er så utrolig stolt over mamma som er kommet i gang med styrketrening. Vi trener også sammen innimellom, det er både kjempe koselig og hun lærer litt og litt mer for hver gang! La ut video av hele økten på instagram i går, men tenkte jeg kunne legge den ut her også 🙂

Slik så økta ut:

  • Clean & jerk med hantel, 3*12 reps (annenhver arm, 6 reps hver arm)
  • Step ups, 3*8 reps
  • Benkpress med hantler, 3*10 reps
  • Enarms roing, 3*10 reps
  • Leg extension, 2*8 reps + ett dropsett til slutt!

Økta besto altså kun av disse fem øvelsene, men man får tatt godt gjennom hele kroppen! Vi varmet opp på mølla og med dynamisk tøying. Etter oppvarminga tok økta akkurat en time 🙂

cd72bb38-5b2a-4158-8c44-0a223d5d5835

a51db739-d8dd-4bab-bc4d-f094662e4377

eb7eb903-f136-4979-9af2-13c5cd629027

Trening fram mot hinderløp – slik legger jeg opp treningen nå

Hei folkens!

Dere som har fulgt meg en stund vet at jeg har løpt Toughest hinderløpet to ganger. Det ga virkelig mersmak, til tross for at jeg aldri har likt å løpe. Tenkte derfor at jeg skal sammenfatte min erfaring og bruke kunnskapen min til å komme med litt tips til hvordan det er lurt å trene for å forberede seg til hinderløp 😀

img_5065

Hinderløp har to faktorer, både løpingen og om hindrene.

Først litt om løping og kondisjon, for det er utrolig viktig. Mange hinderløp er rundt 8 km, noen mer og noen mindre. Kondisjon er derfor viktig å trene, og det kan være lurt å bli vant til å løpe i skogen/i skogsløyper. Anbefaler en blanding av intervaller og langkjøring. Intervaller er det mest effektive for å øke kondisjonen, men kroppen må også bli vant til å holde en jevn intensitet. Spesifikt for Toughest anbefaler jeg også å trene i motbakker, f.eks. bakkeløp eller trening i trapper. Er man lite trent i det (slik jeg jeg er!) får man lett melkesyre i bakkene, og det både sinker tiden din og man må kanskje bruke litt tid på å hente seg inn etter opphopning av melkesyre.

Så kan man nevne litt om hindrene underveis, og hvordan man kan trene rettet mot å klare dem. Eksempler på hindre er ulike former for klatring, hopping over ulike ting og krabbing. Må si at en god del av utfordringene har en komponent som krever god grepsstyrke. Det å trene på å slenge seg og kunne klare å holde seg fast er lurt å jobbe med. Eksempel her er å finne en tuftepark eller et sted med monkeybars og trene der. Man kan rett og slett slenge seg over slike monkeybars, henge i noe så lenge som mulig, slippe annenhver arm mens du henger osv. Bare kreativiteten som setter stopper! I tillegg til grepstrening har jeg lagt inn noe spensttrening, og trening av kjernemuskulaturen som kan være en fordel ved krabbingen.

Personlig er min svakhet kondisjon og at jeg fort får melkesyre i beina. Selv om jeg liker best å trene styrketrening skal fokuset mitt ligge på kondisjon og litt alternativ styrketrening som inneholder de faktorene jeg har nevnt over. Jeg gleder meg til å forbedre tiden på Toughest og mest sannsynlig delta på flere andre hinderløp også!

img_5094