Hva forbrenner mest fett?

Intensiteten på treningen har mye å si for hvor mye fett du forbrenner. Dette har jeg lært en del om i fysiologien på skolen, og tenkte derfor å skrive et forhåpentligvis oppklarende innlegg.

For det første er det en ting som er viktig – jo mer muskler du har, jo høyere blir forbrenningen din. Så styrketrening vil hjelpe deg på vei, i tillegg til at du får bedre helse og blir sterkere. Men videre til kondisjonstrening, eller kardio som det også blir kalt. Her er det mange som tenker at de må jogge/løpe på mølla for å slanke bort fettet. Dette er faktisk ganske så feil, og her kommer forklaringen:

Kroppen vil alltid forbrenne en andel karbohydrater, og en andel fett. Karbohydrater og fett blir gjort om til ATP, som er energien musklene bruker. Jo høyere intensitet, jo flere ATP-molekyler vil bli brukt. Men andel fett som blir gjort om til ATP skjer i nesten samme tempo uansett hvordan kroppen din brukes. Karbohydrater derimot, kan skyte fart i omgjøringen til ATP, slik at musklene får mye energi. Det vil da si at andelen fett som blir forbrent per time er nesten lik om du løper eller går. Den ekstra energien du bruker på å løpe kommer da fra karbohydrater, og ikke fett. Siden man klarer å holde på lenger når man går enn løper, så vil du totalt forbrenne mer fett på en time gange, enn en halvtime jogging. Selv om du forbrenner flere kcal ved løping, vil fettforbrenningen være større ved å gå over en lengre periode.

Dette gjelder ikke bare ved gå/løping, men kan også overføres til andre utholdende treningsformer. Det samme gjelder om du går på ellipsemaskin, sykler, går på ski osv. Det er intensiteten, altså hvor høy puls du får som har noe å si.

Metabolisme

På diagrammet her ser dere hvor mange gram per time som blir forbrent av karbohydrater og fett. Rød linje er ved lav intensitet, blå er ved høyere intensitet, og grønn er ved 85% av maks intensitet du hadde klart. Nå sier ikke jeg at man ikke bør løpe, for det har mange fordeler i forhold til oksygenopptak, pust og utholdenhet! Dette er bare svar på spørsmålet om hvordan aktivitet som forbrenner mest fett.

Kort oppsummert vil jeg anbefale å heller gå lange turer enn å ta en kort løpeøkt hvis målet er å forbrenne fett. 

Reklamer

3 kommentarer

  1. Fanny · mai 22, 2015

    Hva hvis du løper like lenge som du går da? hva er best da 😀 haha?

    Liker

    • lenehelgesen · juni 6, 2015

      Da forbrenner du ca like mye fett som ved å gå, men mer totalt 🙂

      Liker

  2. lenejondahl · mai 29, 2015

    Dette visste jeg ikke – lærerikt!

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s