Høy forbrenning? Lav forbrenning?

Er du en av de som påstår å ha høy forbrenning? Eller kjenner du noen som sier de har høy forbrenning, og ikke klarer å legge på seg? Faktisk så er det nesten ingen forskjell på forbrenningen hos mennesker. 1 kg muskelmasse forbrenner ca 12-13 kcal på et døgn, mens 1 kg fett forbrenner 4 kcal iløpet av et døgn. Ellers bruker kroppen energi på å puste, sirkulere blodet, skille ut urin, forbrenne maten du får i deg osv.

Alt som har noe å si når det gjelder om man legger på seg eller går ned i vekt, er hvor mange kalorier du spiser i forhold til hvor mange kalorier du forbrenner iløpet av en dag. Kroppen din har en basalforbrenning som er det kroppen din forbrenner iløpet av en dag bare ved å holde seg i gang. I tillegg til det kommer all aktivitet iløpet av dagen i tillegg. Kun å gå i normal hastighet i 30 minutter forbrenner over 100 kcal. Dette er jo aktivitet man normalt gjør iløpet av en dag, som man ikke tenker over at forbrenner energi.

For å regne ut basalforbrenningen din kan du bruke denne formelen:
Jenter: (Alder x 4,7) + (Høyde x 1,8) + (Vekt x 9,6) + 655
Gutter: (Alder x 6,8) + (Høyde x 5) + (Vekt x 13,7) + 66

Svaret du får her skal ganges med 1,2-1,9 alt ettersom hvor mye du er i aktivitet. Er du i ekstremt lite aktivitet skal det ganges med 1,2. Har du en normal aktiv livsstil og trener 3 ganger i uken kan du gange med 1,5. Har du en aktiv jobb og trener hardt hver dag kan du gange med 1,9.

Sliter du med å få i deg nok mat kan du prøve å få i deg mat som har større kaloritetthet. Grønnsaker for eksempel er veldig kalorifattig per 100 gram, mens fettholdig mat inneholder mye mer kalorier per 100 gram. Nøtter er et eksempel på mat som inneholder mye kalorier. Om du sliter med å få i deg nok iløpet av dagen kan du jo legge til en neve med nøtter!

Helt til slutt jeg vil legge til at det faktisk er noen mennesker som har en sykdom som gjør at de har lav forbrenning. Men dette er en sjeldenhet, og det er dessverre flere som kun bruker det som en dårlig unnskyldning for at de ikke går ned i vekt.

IMG_4687

Jo mer muskler du har, jo høyere forbrenning 🙂

Kilder:
http://www.prosent.no/helse/trening/hvordan-regne-ut-forbrenning/
http://myrevolution.no/s/styrketrening-sa-mye-oker-muskler-forbrenning/

Reklamer

3 kommentarer

  1. Karen-Marie Langholen · juni 9, 2015

    Så fint skrevet 🙂 tusen takk. Veldig oppklarende 🙂

    Liker

  2. Tilbaketråkk: Trener du styrke, men blir ikke sterkere? | Lene Helgesen
  3. Tilbaketråkk: Top 5 innlegg – fagartikler | Lene Helgesen

Legg igjen en kommentar til Karen-Marie Langholen Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s