Trening for psykisk helse

Alle som trener vet at følelsen etter trening er helt fantastisk. Man har god samvittighet og endorfinene strømmer rundt i kroppen. Dessuten føler mange at de sover bedre de dagene de har trent. Jeg har ihvertfall aldri vært misfornøyd med at jeg har kommet meg på trening!

Det har lenge vært forsket på at fysisk aktivitet hjelper på psykisk helse. Gøteborg universitet har også forsket på at helt inaktive personer som begynte å trene 20 minutter i uka fikk en betydelig forbredring i livskvalitet. De fikk mindre angst, ble mindre deprimerte og ble generelt mindre utbrent. Dette er et flere grunner til, både kjemiske reaksjoner i kroppen, og det psykiske ved f.eks. mestringsfølelse.

Bilde lånt fra helsenorge.no

Jeg skrev jo tidligere et innlegg om Mia som kjempet seg ut av sykdommen anoreksi. Hun fikk hjelp av en coach som introduserte henne for styrketrening, og det ble hennes redning. Les hele innlegget her Historien om Mia Lystad – kampen ut av anoreksien.

Poenget her er at trening er fantastisk for deg, uansett om du sliter psykisk eller ikke. Fysisk aktivitet bedrer rett og slett livskvaliteten din. Ta med deg en venn eller bekjent, og bare gå en tur på 20-30 minutter i uka. Det er faktisk ikke så mye som skal til 🙂

Kilder:
http://www.mentalhelse.no/nyheter/trening-hjelper-mot-depresjon
http://forskning.no/forebyggende-helse-overvekt-trening/2013/12/litt-trening-gir-bedre-psykisk-helse
https://helsenorge.no/psykisk-helse/psykisk-helse-og-fysisk-aktivitet

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s