Trener du styrke, men blir ikke sterkere?

For at man skal bli sterkere er det noen punkter som må bli oppfylt. Både kosthold og treningen går sammen hånd i hånd, så begge disse delene må være på plass for å få god progresjon.

For det første må man få i seg nok mat. Helt grunnleggende, så sliter kroppen med å bygge opp muskler om man ligger i mye kaloriunderskudd over tid. Når man trener styrke brytes musklene ned og kroppen må forbruke energi, altså kalorier, for å bygge opp musklene igjen. Jeg har selv erfart dette en periode jeg spiste mindre. Jeg trente, men merket ikke noe framgang – og dette var utrolig demotiverende!

Les innlegget mitt om forbrenning: Høy forbrenning? Lav forbrenning? 

En annen ting som er viktig for å bli sterkere er å trene tungt nok. Som jeg skrev skal musklene brytes ned når man trener styrke, for så å bygges opp igjen. Men her er det mange, særlig nybegynnere, som ikke utfordrer seg selv nok. For at riktig type muskelfibre skal jobbe må man kjøre så tungt du klarer, og den siste repetisjonen skal gjøre at du lager en grimase! Du må også huske å øke motstanden når vekten du trener med begynner å kjennes greit ut. 

Mark

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s