Treningstips – fullt bevegelsesutslag

Bevegelsesutslag (på engelsk kalt range of motion/ROM) er hvor store utslag et ledd kan gjøre. For eksempel kan albuen strekkes til ca 0 grader og bøyes til ca 145 grader. Når man strekker armen helt ut vil biceps strekkes helt, og på toppen av en biceps curl vil muskelen være helt forkortet.

Noe mange gjør er å legge på litt for mye vekter, og ikke gjøre øvelsen i hele bevegelsesutslaget. I øvelsen biceps curl vil mange ikke strekke armene helt ut mellom hver repetisjon. Dermed får muskelen mindre strekk, og blir stresset mindre.

For at en muskel skal vokse må den utsettes for stress, og ved tung styrketrening blir muskelfibrene ødelagt for så å bygge seg sterkere. Forskning viser at ved å ta øvelser med fullt bevegelsesutslag, får man maks strekk på muskelen og dette vil gjøre deg sterkere over tid.

Anbefaler alle å prøve det ut og kjenne forskjell 🙂

13183103_10153930075870129_375346421_n

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s