Min hat-øvelse

Hei folkens!

De som har fulgt meg en stund vet vel kanskje at jeg har en absolutt hat-øvelse som man aldri blir helt venn med. Jeg har alltid slitt med knebøy og vet ikke om jeg noen gang kommer til å bli glad i den øvelsen. Knebøy er absolutt en knall god øvelse, men jeg sliter altså veldig med den. Og jeg vet at jeg ikke er alene!

Kneskade

Som dere kanskje har fått med dere har jeg tidligere hatt skade i knærne mine og operert det ene kneet med kikkehull for bruskskade. Både før og etter operasjonen har jeg også fått høre at jeg har diagnosen patellofemoralt smertesyndrom, en diffus diagnose som bare beskriver at man har vondt ved forsiden av kneet. Kan forklare mer om det i et annet innlegg ved interesse 🙂 Nok om det, poenget er at jeg har hatt store utfordringer med knærne og ikke har kunnet kjørt knebøy i mange år.

Teknikk…

Teknikken i knebøy kan være vanskelig og fordi teknikken varierer så mye fra person til person er det heller ingen skikkelig fasit på hva som er best for deg. Min svakhet har alltid vært at knærne faller innover på vei opp. Har jobbet mye med det, og det er mye bedre enn før selv om det fortsatt skjer noe når jeg blir sliten. Jeg har prøvd mye forskjellige teknikker og har etterhvert klart å finne en greit teknikk for min del. Litt mer utrotert beinstilling funker i hvertfall bedre for meg 👍🏻

Frustrerende!

Jeg må ærlig si at det er frustrerende når det aldri føles som det går fremover. Samtidig ser man alle de flinke og sterke på sosiale medier, som får det så bra til. Og det er så lett å sammenligne seg med andre. Men man må huske at de super sterke og flinke man ser på sosiale medier skal inspirere deg, ikke trykke deg ned. Og dessuten er det mange som sikkert klarer mindre enn deg, men det er jo ikke de man sammenligner seg med. Så om man har noe man sliter mer med er det alltid andre som sliter med det samme, selv om man ikke ser det!

Stå på videre!

Jeg ønsker å jobbe videre med å bli sterkere i knebøy. Får bare smøre meg med litt mer tålmodighet og stå på! Man kan jo ikke være ekspert og flink i alt eller alle øvelser, men det skader jo aldri å øve på ting man sliter med 😄

Har du en hatøvelse du sliter med? Del gjerne din i kommentarfeltet under 😊

Reklamer

2 kommentarer

  1. Plantpwr · november 18

    Godt å høre at vi er flere som ikke elsker knebøy! Jeg har patellofemoralt smertesyndrom selv, og har alltid mislikt knebøy av den grunn. Det er frustrerende at man føler at det ikke er det faktum at øvelsen er for tung som stopper deg, men at det er så ubehagelig/smertefullt i knærne..

    Av den grunn unngikk jeg knebøy i mange år, og kjørte heller andre øvelser. Men for et års tid siden bestemte jeg meg for å bare ha tålmodighet nok, og da heller kjøre med lavere vekter for å fokusere på stabilitet og gradvis opptrening. Det tok mange uker og måneder før jeg følte at jeg i det hele tatt kunne begynne å legge på vekter, men nå blir jeg for første gang i livet skikkelig gåen i quadriceps av knebøy! Det er enda ikke perfekt, men teknikken har blitt mye bedre, jeg unngår valgus, og har bare av og til ubehag i knærne.

    Liker

    • lenehelgesen · november 18

      Absolutt godt å høre at vi er flere ja! Jeg unngikk knebøy etter anbefalinger fra fysioterapeuter selv i ganske mange år. Føler fortsatt ikke at jeg får utnyttet maksimalt av kraften jeg har i beina under knebøy. Men jobber videre med å klare øvelsen bedre 🙂

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s